Hong Kong

Citytrip Hong Kong – Victoria Bay en Lantau Ngong Ping

Als onderdeel van onze vakantie naar de Filipijnen hebben we een bezoek gebracht aan Hong Kong. We hadden een avond en drie volle dagen tot onze beschikking.

Hong Kong is, net als Macau, een speciale administratieve regio van de Volksrepubliek China. De invloed van Peking is een doorn in het oog van vele activisten in de stad. Tijdens ons verblijf waren er ook grote demonstraties.

Hong Kong hoteluitzicht

Wij verbleven in het Best Western Harbour View hotel in het district Central en West. Aangezien ik een kamer met harbour view had geboekt kwamen we terecht op de 36e verdieping. Het uitzicht werkelijk spectaculair maar de kamers zijn vreselijk klein. De ligging is ook uitstekend want een MTR station ligt vlakbij het hotel.

Hong Kong Victoria Harbour Dinner Cruise and Light Show

Honk Kong Victoria HarbourDeze tour hebben we bij Viator geboekt. Het is een leuk avondje uit met lekker eten en een prachtige uitzicht op de skyline van Hong Kong. Even na achten vindt er een lichtshow plaats op en bij diverse gebouwen.

Tijdens het eten speelt er een bandje. Op een enkele zangeres na lijken de meeste zo weggelopen te zijn uit een karaokebar. Deze tour begint in Kowloon en wij verbleven in het district Central en West. De MTR biedt dan uitkomst want dit simpel te volgen metrosysteem brengt je snel op de plaats van bestemming. Deze tour vonden we niet  een must do maar wel leuk.

Lantau eiland en Tian Tian Boeddha

De volgende dag zijn we op pad gegaan naar Lantau, het grootste eiland van Hong Kong. Hong Kong Disneyland Resort is gelegen op het eiland en de internationale luchthaven.

Hong Kong luchthaven

Wij gingen erheen voor een bezoek aan de “Big Buddha”.  De Tian Tan Boeddha is een bronzen beeld in Ngong Ping.  Het is de grootste zittende bronzen Boeddha in de open lucht. De bouw van het beeld werd in 1993 voltooid.

Om hier te komen zijn we met de MTR, met één keer overstappen, naar Tung Chung gereisd. Omdat dit een wat verdere bestemming is hebben we een toeristen ticket bij de MTR gekocht. Hiermee kun je een dag onbeperkt reizen.

Nu kun je naar boven lopen, de berg op, en ik zou dat zeker doen als je dit leuk vindt en er de kracht voor hebt. Wij kozen echter voor de kabelbaan naar boven die uitkomt bij Ngong Ping. Door de vele bezoekers is de wachttijd wel erg lang en is het lopen naar boven misschien toch nog een optie aan het worden.

Ngong Ping Skyrail

Ngong Ping 360, Tian Tan Boeddha en Po Lin klooster

Ngong PingNgong Ping 360 is een commercieel toerismeproject waar je aankomt met de kabelbaan. Hier struikel je over de souvenirwinkels en eetgelegenheden. Als je dit gedeelte doorloopt kom je vanzelf bij de Tian Tan Boeddha uit.

En dan begint de klim naar de 34 meter hoge Boeddha die gedaan moet worden via 268 treden. Na enige tijd en wat tussenstops kwam ik boven. Elza niet want die zag dit toch even niet zitten en ging dus ook zitten, beneden op een bankje.

Tian Tan Boeddha Hong Kong

Boven heb je een spectaculair overzicht over de omgeving. De immens grote boeddha zit vredig op een lotus-troon boven een altaar en is omringd door acht kleinere beelden die goden of onsterfelijken voorstellen.

Uitzicht Boeddha

Na het dalen via 268 treden, hetgeen een stuk makkelijker is, stond ik weer net beide benen op de grond. Hierna zijn Elza en ik het Po Lin klooster gaan bezoeken, die je al ziet liggen op bovenstaande foto.

Po Lin Klooster

Het is een prachtige chan boeddhistische tempel en klooster en een must do wanneer je hier bent. Het klooster werd in 1906 door drie monniken uit Jiangsu opgericht.

Restaurant tip

’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Tsui Wah een populair restaurant onder “locals” dat 24 uur open is. De menukaart kent een enorm assortiment aan heerlijke gerecht uit Azië. Zeer aanbevolen. Adres: 15-19 Wellington St, Central, Hongkong

Tot zover ons eerste verslag van citytrip naar Hong Kong.