Weekendje weg

Weekendje Maastricht in december

B&B 't KloosterHalf december 2018 hebben Elza en ik een weekendje in Maastricht doorgebracht. Het was een last-minute idee en het was best nog wel lastig om een leuke en aantrekkelijk geprijsde accommodatie te vinden. Uiteindelijk zijn we beland in een bijzondere B&B in Borgharen `t Klooster.

B&B `t Klooster is gevestigd in een historisch gebouw dat, hoe kan het ook anders, een voormalig klooster is geweest. De geschiedenis is terug te lezen op de website van de B&B. Wij sliepen in de kapel, het appartement dat boven in het gebouw is gelegen met een ruime woonkamer en een slaapkamer met badkamer onder het gewelfde dak. ‘t Klooster ligt op korte afstand van Maastricht.

De eigenaar Ben is een uitstekende gastheer. Voor een goede start van de dag staat er een lekker ontbijtbuffet klaar die genuttigd wordt aan een lange kloostertafel. Je kunt er fietsen huren en er zijn voldoende parkeermogelijkheden. Een goed uitgangspunt dus voor een bezoek aan Maastricht.

Maastricht

De hoofdstad van Limburg is natuurlijk altijd de moeite waard om te bezoeken maar in december geven de komende feestdagen een extra uitstraling aan de stad. De feestelijke etalages, sfeerverlichting en natuurlijk de kerstmarkt zorgen, in deze donkere dagen, voor veel sfeer. Je moet echter wel voorbereidt zijn op enorme drukte.

Voor ons beide was het heel lang geleden dat we Maastricht bezocht hebben. We kregen als tip om te parkeren bij Q-Park de Griend die makkelijk te bereiken is vanuit Borgharen. Met een goedkoop dagtarief van maximaal 13 euro wandel je in 10 min via de Wilhelminabrug naar het centrum.

Kerstmarkt MaastrichtHet was een koud weekend maar de terrasjes waren bijna allemaal verwarmd en werden door ons natuurlijk veelvuldig bezocht. Warme chocolademelk en glühwein werden in grote hoeveelheden geserveerd en vooral de laatste zorgde voor een snelle verhoging van de feeststemming.

De kerstmarkt op het Vrijthof, of Vriethof op z’n Limburg, is een bonte verzameling van voornamelijk eten. Van BBQ gerechten, erwtensoep tot gekrulde aardappel op een stokje. Er is een schaatsbaan, reuzenrad en een rodelbaan. Je kunt hier ook de Dickens Village bezoeken. Diverse horeca paviljoens geven je een echt après-ski gevoel met de klanken van zeer “foute” maar feestvreugde verhogende muziek natuurlijk onder het genot van alcoholische drankjes.

Vrijdagavond hebben we gegeten bij het Schnitzelparadies want we hadden nog een volle spaarkaart van de AH actie. In Duits/Oostenrijkse sfeer met gezellige Tiroler muziek hebben we hier een heerlijke schnitzel gegeten.

Free Walking Tour MaastrichtZaterdag hebben we een Free Walking Tour gedaan die begon bij de Onze Onze Lieve Vrouwebasiliek op het Lieve Vrouweplein. Op weg hierheen liepen we door de Stokstraat die bij modeminnend Nederland bekend is als een winkelparadijs waar zelfs Koningin Maxima geen onbekende is.

Deze stadswandeling is een aanrader maar is wel in het Engels vanwege het internationale gezelschap. Tijdens de wandeling bezochten we de Bisschopsmolen, een watermolen in de rivier de Jeker in het centrum van Maastricht, de oude stadsmuur en kwamen we lang het huis waar André Rieu gewoond heeft.

Hierna gingen we over de Hoge Brug naar de het nieuwe gedeelte van Maastricht met het Plein 1992. Dit plein, met rondom moderne architectuur, is vernoemd naar het verdrag van Maastricht waar wij de Euro aan hebben te danken. Hierna liepen we door naar de historische wijk Wyck waar ook het NS-station zich bevindt. Wyck is nog niet zo bekend bij de toerist want die gaan meestal via de stationsstraat direct de over de Sint Servaasbrug naar het centrum. Wyck is echter zeer de moeite waard om te bezoeken. In bijvoorbeeld de Rechtstraat vindt je leuke winkels en restaurants.

Dominicanen MaastrichtOp de Servaasbrug kregen we nog wat geschiedenisles en liet hij ons zien waar ooit de oude Romeinse houten brug heeft gestaan. De resten van deze brug liggen op de bodem van de Maas en stammen uit de 1e-4e eeuw. Hierna zijn we naar de Markt gelopen met het stadhuis van Maastricht en vervolgens richting Vrijthof met tussendoor nog een bezoek aan de bijzonder boekhandel Dominicanen in de gelijknamige voormalige kerk. Op het vrijthof hebben we de wandeling verlaten want deze was bijna afgelopen. Het was tijd voor een terras en wat eten. De rest van de dag hebben we geshopt en nog meer terrasjes bezocht. Einde van de middag hebben we veel moeite moeten doen om een tafeltje te vinden in een Italiaans restaurant op de Markt. Dit is uiteindelijk gelukt waarna we heerlijk hebben gegeten.

Op zondag waren we nog van plan om naar de kerstmarkt in Valkenburg te gaan maar daar hebben we van afgezien omdat we hoorden dat er lange wachttijden voor de grotten waren. Op naar huis na een geweldig leuk weekend.